יום שלישי, 8 בנובמבר 2011

אקוסטיקה - חלק א'


אקוסטיקה

בעשור האחרון, האודיופילים הרוויחו מכמה מהחידושים שקראו בתעשייה המקצועית, יש לנו כמעט כל יום דקים, מגברים, קדם מגברים ורמקולים חדשים. בשוק כזה קל לנו מאוד לאבד משהו שווה ערך בחשיבותו או אפילו חשוב יותר כמו אקוסטיקה. (לדעתי)
אחד הדברים שלא השתנה בתקופה מטורפת זו של חידושים טכנולוגים היא הדרך שאנחנו מנגנים חזרה את מקור, בין אם מדובר על תקליט,CD או קובץ. למרות כל החידושים בהקלטות שנעשו בשנים האחרונות אנחנו עדיין מקשיבים למוזיקה דרך רמקולים ייעודיים ובתקווה שבחלל אקוסטי מדויק, כולם יסכימו שמערכת מדויקת חשובה מאוד לא משנה למה אתה מאזין.
אף על פי שעקרונות האקוסטיקה דורשים הבנה רבה והיא מאוד מסובכת להבנה מאשר איך לחבר מערכת סטראו ולמקם זוג רמקולים, אנחנו עדיין יכולים לסכם חלק חשוב ממנה עם 2 עקרונות בסיסים מאוד שחייבים להתייחס אליהם בנוגע לאקוסטיקה בחדר האזנה: בידוד הסאונד או מה קורה לסאונד שהוא עובד ממקום אחד לשני , ואקוסטיקה פנימית של החדר או מה קורה לסאונד בזמן שמנגנים אותו דרך רמקולים.
כל אחד מהתחומים הנ"ל לא פשוט להתעסק איתו ויכולים להיות מאוד יקרים לפתרון, אולם הם הכרח על מנת להשיג תוצאות ברמה גבוהה מהמערכת, מטרה שכל אחד חייב לנסות להגיע אליה. (לדעתי)
לחיות בעידן הכי טכנולוגי בהיסטוריה אנחנו מצפים לקבל סיפוק מידי, אולם זה לא מדויק עם ציוד אודיו. זה נכון בצורה שאנחנו שולחים ומקבלים מידע, איך שאנחנו מסתכלים על תמונות וכו אבל איך שאנחנו שומעים מוזיקה השתנה המון בעשרים שנה האחרונות, זה הביא המון אודיופילים להבנה שלהיות בעל ציוד טוב ייתן להם את האפשרות להגיע לתוצאות טובות, וחשוב להבין שליצור סביבה אקוסטית מדויקת כרוך בעבודה קשה מאשר לעשות מחקר, סקר שוק ולקנות מגבר.
כמובן, זה לא נכון –> אין תוכנות או פלג אינס אין קסמים או שיקויים ואין פתרונות מהירים שיפתרו את כל הבעיות שיש לנו בחדר. יש רק תכנון נכון ובניה נכונה שכמובן יכולה לשאוב המון זמן וכסף אבל יכולה לתת תוצאות מדהימות לא משנה איזה ציוד או איזה מוזיקה אתה שומע או תשמע בעתיד. אבל לפני שאנחנו נסתכל על זה בו ננסה לשאול את עצמנו מה זה "אקוסטיקה טובה"?

חדר שנשמע טוב

גלי קול בקביעות מושפעים מהסביבה שבא הם נוצרים, לסביבה האקוסטית יש השפעה גדולה על מה שהאוזן שומעת, המטרה של סביבה אקוסטית טובה זה להיות בעלת תחום תדרים שטוח ככל האפשר ונשלט.
השלב הראשון על מנת לגרום לזה הוא לשלוט בהתנהגות של הסביבה האקוסטית, כלומר שום חלק מהחדר לא אמור לפגוע בדיוק של התדר או בהדגשה שלו, חדר שנשמע טוב זהו חדר שלא מת יתר על המידה או חדר שלא מחזיר סאונד ויודע לפזר אנרגיה אקוסטית באופן שווה.

עקרונות בסיסים באקוסטיקה

בני אדם תופסים סאונד פחות או יותר באופן זהה, לכל אחד יש אוזן בכל צד של הראש ולכן כולנו מסוגלים לזהות סאונד שמגיע מכיוונים שונים וכמובן עומק. התכונות הפיזיקליות של חדר המוזיקה ואיך הסאונד נובע חיוני לצורה שהאוזן קולטת אותו, כל הסאונד שיש בחדר מוזיקה מורכב מסאונד ישיר, השתקפויות\הדהוד ומהחזרים. לא משנה איפה אתה יושב ביחס לרמקולים האוזן תמיד תיחשף לקומבינציות של השלושה. 
סאונד ישיר - אלו גלים שמגיעים ישירות מהמקור (רמקולים) אל האוזן לפני שהחזרים קורים ובגלל שהם עוברים את המרחק הקטן ביותר ולא פועלים עם החומרים בחדר הם מחזיקים את האנרגיה הכי מדויקת ולכן הם נתפסים כהכי חזקים ומאוד כיווניים מאשר כאלו גלים חוזרים.

החזרים – קופצים מכל משטח בדרך כך שבסופו של תהליך מגיעים לאוזן, בגלל שמהירות הקול היא קבוע לכל התדרים, גלים כאלה מגיעים למאזין מעט אחרי הסאונד הישיר (בהנחה שהסאונד כולו מגיע מאותו מקור), 
ההגעה של אותם גלים (בזמן שונה ובעוצמות שונות) נותן לחדר את היתרונות האקוסטיים שלו. בגלל ההחזרים אנחנו מסוגלים לדעת את גודל החדר שאנחנו נמצאים בו (בערך) ואת הצורה שלו ואנחנו גם מתחילים להבין ממה בנוי החדר מכוון שחומרים שונים סופגים סאונד בצורה שונה. בנוסף, קל לאוזן שלנו להבין כיוון של סאונד לפי תדרים גבוהים מאשר נמוכים שנשמעים כאילו אין להם כיוון בגלל גודלם הגדול.

השתקפויות\הדהוד – מיד לאחר הסאונד הישיר וההחזרים, סדרה של גלים שכמעט נעלמים יוצרים את ההדהודים, זה שילוב של סאונד ישיר והמון החזרים ואנחנו תופסים אותם כאילו באים מכל מקום. חדר "בהיר" זהו חדר שמורכב מהמון החזרים שנוטה להיות פחות סופג, חדר שנשמע יותר "מת" זהו חדר שסופג המון.

באיור הזה אפשר לראות מה זה סאונד ישיר, החזרים והשתקפויות
עד כאן החלק הראשון בסדרה, בחלק הבא נתיחס לcomb filtering, למיקום של הרמקולים ביחס לחדר, טיפולים שכדאי לעשות ובדיקות.

תגובה 1:

  1. מעבר להנאה של המאזינים חשוב להקפיד גם שהרעש לא יוצא מהחלל, על מנת שלא להפריע לשכנים וכו'...

    השבמחק